Monday, August 24, 2009

Cabaran Marilah Berpuasa.

Hari ini merupakan ujian yang paling hebat melanda diri. Main beach volleyball dari pkul 1pm sampai 5pm. Tanpa henti. Yang itu, aku tak lah kisah sangat, tapi yang lagi menggelorakan jiwa apabila kiri-kanan orang menjamu selera dengan aiskrim yang pelbagai perisa. Dari lemon sampai la cornetto vanilla. Nampak kelibat orang minum air paip pun aku rasa macam nak pitam. Sakit pulak hati aku. Emcee pulak sibuk bagi pesanan dari semasa ke semasa: "Make sure you consume a lot of water in this hot weather to prevent dehydration". Terus aku pitam.

Ramai pula perempuan seksi berseluar di atas paras punggung dan t-shirt berkolar besar hari ini.... Ishh... sabar.. sabar...

Balik bilik, cek facebook dulu sebelum mandi ngan air bersuhu rendah lagi nyaman. Uish, memang feeling habis! Kalau boleh ke air terjun lagi syok ni (konsep diberi betis hendak paha). Lepas tu terus baring. Baru je nak terlelap, Puan Jannah pula tiba dengan se"pyrex" puding roti, nak pinjam oven katanya.

Jannah: Nanti lepas 30 minit, ko cek tau. Apa rupanya. Ke kau penat? (Pn. Jannah cuba berbasa-basi lah pula dengan aku)
Aku: Hurm... Aku penatla.. Ingat nak tidur... (dengan intonasi penat yang dibuat-buat secara melampau, siap dengan eksperesi muka macam bohsia baru lepas digang bang beramai-ramai)
Jannah: Nanti kalau aku naik, kena buzz pintu ko jugak.
Aku: Tadaa!! (sambil menghulurkan gugusan kunci kepada beliau)

Masuk bilik, terus terbongkang. Kemudian terjaga pkul 7pm. Ya tuhan, 2 jam lagi! Sambung tidur. Dalam tengah tidur tu pun sempat lagi mimpikan air sirap limau. Sabar je la...

Sekejap terjaga, pkul 8pm. Nak sambung tidur, dah tak ngantuk. Tengok jam, 8.21pm. Ah, tolak selimut dan terus ke dapur masak nasi. Tiba-tiba Puan Jannah telefon ajak buka puasa di bilik beliau. Yahoo!! Buka puasa hari ini pukul 8.47pm dengan dua mangkuk mee maggi perasa kari dan sejag air sirap!
Heaven ooo... Terima kasih Puan Jannah dan Cik Fazilah.

Sebelum tidur, dekat-dekat setempayan juga air aku minum. Dehydrated la tadi siang...

Pengajaran hari ini:
1. Sila jangan berangan bersukan lama-lama.
2. Sila jangan banyak merungut, sebab aku rasa pahala puasa dah sekurus tuannya. Uhh....
3. Sila jaga mata anda, kerana ramai perempuan seksi berseluar pendek bermain bola tampar bersama-sama anda. (lagi2 musim2
summer ni, lagi la kan?)
4. Oh ya, aku jumpa seorang wanita bukan islam yang cuba berpuasa. Tahniah untuk beliau. Respek lah. (walaupun separuh hari katanya)

1 comment:

~~DucKneSs~~ said...

huwaaaaa...mat,bertahan!!!!!!(dengan gaya semangat otomen)jangan mudah goyah semangat berposa k..heheh