Tuesday, October 27, 2009

Hah? Bulu Hidung Gugur???

Haiyoo..
hari ni CB mula masuk lab.

Segala sampel tanah yang CB beria korek kat Terengganu dulu tu sedia dianalisis.

Sebab benda yang CB nak cari tu dalam larutan bercampur tanah dan kotoran, CB kenalah pancing keluar dulu, letak atas slaid dan perhati bawah microscope.

CB pun carilah alat untuk memancing tu berupa lidi sate yang diruncingkan. Cari punya cari, barulah perasan rupanya satu bikar penuh, depan mata CB je. Punyalah buta CB kan. Tetapi... CB pelik.

Kenapa kat hujung tu ada mcm bulu sesuatu yang berwarna putih? Tak kan bulu mata kot, sebab bulu mata tak sekasar ni. Pastu warna putih pulak. Setahu CB, tak ada sesiapa yang albino ataupun blonde kat lab ni.
Takkan lah... Tak pe, CB. Jangan waswas.

CB pun teruslah memancing dengan syoknya. Sebab bulu tu runcing dan keras. Jadi senang kerja CB. Tapi CB gatal mulut lalu bertanya:

"Honey, what kind of hair is this?"
"Oh, pig's hair"
"..."


CB masa tau tu.. pasrah je lah kalau macam ni. Takkan CB nak buat drama swasta meraung dekat semua orang di lab "sesungguhnya adalah najis bulu babi ini, ye para hadirin sekalian".

Jadi CB mengambil langkah terbaik dengan melemparkan senyuman sahaja dan berlagak "cool" kepada pekerja makmal itu. CB kena guna sebab benda itu sahaja yang ada ketika itu.

Jadi apa salahnya kita guna sahaja bulu babi itu tanpa banyak soal, dan samak lah selepas guna.

CB lebih cenderung untuk berhati-hati apabila berkaitan sensitiviti agama ni dan tak cepat melatah. Nanti CB cerita lagi kenapa di lain entri. CB sentap, noq!

Sunday, October 25, 2009

Sebulan di Malaysia: Kisah 2


CB tiba di KLIA pukul 11.00am. Flight seterusnya pukul 4.30pm.

TETAPI!

Tetapi CB tetap gigih ke Pasar Seni (CM) untuk membeli cenderamata barang seketul dua untuk supervisor dan kawan-kawan di lab. Eh, kuat sangat ke kipas CB ni, lite-lite je kan?

CB sampai di KLIA pukul 2.30 dari CM. Masa tu Rais dan Nana (nama seakan-akan benar) dah tunggu.

CB, ko kena boarding pukul berapa”, tanya Rais.

Alah, flight aku pukul 4. Sempat lah ni. Jap aku cek eh

….
….

Ya ALLAH, tolong Nabila ya ALLAH! Nabila kena boarding di LCCT pukul 2.30pm!!!”. Masa tu memang pukul 2.30pm dan CB masih di KLIA. Dalam kepala dah terbayang kena beli tiket baru dek dinafikan penerbangan!

Maka seantero alamlah bergoncang dan gegak gempita bagai kiamat adanya. Dengan 3 makhluk bermaraton menuju ke LCCT! Naik lif ini, naik lif itu, lalu sini lalu sana. Sekalian alamlah melihat tingkah 3 makhluk tuhan yang tak semenggah berlari tak ingat akhirat ni.

Berterima kasih kepada skil pemanduan mantap Rais dan mata Nana seumpama mak ayam mencari anak ikan, kami sempat tiba di LCCT tepat jam 2.50pm. Gila tak? Memang kalau Michael Schumacher (relevan lagi ke contoh ni?) ada masa tu, nescaya keluar air mata darahlah beliau melihat ketangkasan Saudara Rais memandu.

Sebaik saja tiba di LCCT, terus mengheret beg seberat 23kg dengan kelajuan cahaya pelita ayam. Lepas drop in beg barulah ada ruang untuk tarik nafas. Barulah ada peluang nak bergambar-gambar segala. Tu pun tak berapa meriah sebab masing-masing dah tak kuasa.

Tapi kan, CB tetap rasa bersalah sebab dia orang datang nak jumpa CB. Tapi kena bermarathon pulak.

Nana, sekarang kau dah tahu apa rahsia kekurusan aku kan?

p/s: Terima kasih kawan-kawan sebab datang hantar dan sudi bermarathon bersama saya.

Sunday, October 18, 2009

Sebulan di Malaysia: Kisah 1.

Beralun Mengikut Rentak


Lokasi: LCCT, Flight to London Stansted.


“You boarding pass and passport please, thank you”.


Oh, rambut baru ya! Kat dalam passport lain, kat luar lain. Hehehe…”


“Hehehe… rambut raya”. (Kurang ajar kau, ni mesti anak beranak Kumar – Sterward MAS yang pernah caras CB setahun yang lalu).


Ini merupakan suatu benda yang memang menangkap mata mereka. Rambut CB.


Baru je nak berangan jadi Nick Jonas ataupun Mika dah kena caras. So how? Kat sini, CB tak pulak kena caras, people just don’t care about how you look. You are free to play with your intuition, be it bold or lite-lite saje. Agak-agak lah kan, kalau CB buat rambut ala-ala Reshmonu macam mana pulak ya?



Cantik ke tidak rambut baru CB?



Masa di rumah, semua amboi... Bukan main suka lagi menyakat CB. Kalau bayi menangis bila CB nak dukung, mula lah ada halilintar bersuara:


"Mesti dia takut rambut kau tu"


Ada jugak yang cakap rambut CB ni baru lepas kena bom. Macam mana?


Tapi masa CB beli nasi kat kedai McFly (Budak UMT @ KUSTEM mesti tahu) makcik kat situ cakap:


"Wah, moleknye rambut dia kerinting gitu. Buak keda ke memang gitu?"
 (Wah, cantik yang amat rambut dia kerinting macam tu. Buat kat salon ke memang semulajadinya macam tu?)


Terus CB tersipu-sipu malu dan terfikir, apakah makcik ni peminat Mika? Tapi CB tak kuasa lah nak tanya kan.


Tapi CB tak kisah pun diorang usik (usik ke caci?) macam tu. Itu maknanya diorang tak pernah melupakan CB. Itu maknanya diorang ambil tahu pasal CB. Oh! Sampaikan orang yang CB tak kenal (tapi dia kenal CB lah) pun tegur rambut CB. Dia cakap dah lain, tak macam masa undergrad dulu. Popularkah CB? Oh!

Kalau bercakap dari sudut gaya dan fesyen, memanglah orang kat sini tak kisah.

TETAPI!!

Ya, ada tapinya. Kalau dari sudut keselamatan, jangan main-main OK. Sebelum CB mula bercerita, izinkan CB lap air mata dulu ya. Sob..sob…


Lokasi: Eindhoven Airport.


OK, masa tu CB kat kaunter emigresen. CB pun hulur lah paspot CB itu. Sekejap dia tengok paspot. Pastu dia tengok CB. Paspot, CB. CB, paspot lalu bersuara:


“You look different compared to this picture here”.



“Oh, yes. I know. My hair is much longer, I shaved my moustache and stubbles. Also with some accessories on my facial skin”. Merujuk kepada jerawat yang agak subur.


Nampaknya dia tak puas hati.


Dia bangun dari kerusi, undur beberapa langkah dan cuba mengamati muka CB.


“Can you please put your hair behind your ears?”.


“OK”. CB pun terus selit rambut celah telinga dan berangan cun yang amat.


“Uhm… how old are you?”


“Errr… 24? Eh, is it 24? Wait, 2009 minus 1985 is 24. Yes, I am 24.”


“You don’t know you own age?”


“Well, I was 23 for a year and is 24 for just about 2 months since August. I got confused sometime. Plus no one asking me that question for so long and I just hate being 24. And as a matter of fact, I feel like 18”. Sambil bercakap dengan gaya gangsta ghetto nigga.



Akirnya dia lepaskan CB. Tu pun lepas dia suruh CB posing-posing selit rambut dan tanya tarikh lahir CB.


Alahai…


Karena rambut.