Tuesday, November 17, 2009

Kerana Pulut Santan Binasa

Kerana mulut, badan binasa.


Pernahkah anda mendengar pepatah lama tersebut? Ianya membawa nasihat bermakna agar kita menjaga tutur kata supaya badan kita tidak binasa dipukul ataupun hancur ditikam dan dicincang oleh orang telah terkena laser oleh kita. Boleh tak CB berangan jadi pengacara rancangan Wanita Melayu?


CB teringin lah nak berkongsi cerita yang berkaitan dengan pepatah tersebut. Tapi kisah CB ni lebih kepada kerana kata-kata, jiwa binasa. Cerita bermula begini ya...
(Loceng pari-pari berbunyi dan lampu dimalapkan. Prop bertukar.)


Kisah 1.
Kita semua mesti ada akaun email bukan? Paling kurang pun satu lah. Tapi ada jugak yang ada lebih dari satu. Mcm CB, ada beberapa akaun email. 1 untuk email yang bebas spam dan 1 lagi untuk laman-laman yang memaksa kita memasukkan email sebelum boleh meneruskan perjalanan meneroka laman web mereka. Contohnya laman web porno. Oppss!



Tetapi ada masalah dengan email ini (terutama penyedia murahan) yang aplikasi "Junk Email" nya sangatlah tidak boleh diharap. Saban hari lambakan email sampah bertimbun di dalam peti masuk. Konsep yang sarupa berlaku dengan email rasmi tempat CB bekerja.


Nak dijadikan cerita, CB telah terjumpa cara untuk memblok email sampah ini daripada menceroboh peti masuk kita. Jadi CB dengan niat yang suci menghantar prosedur memblok kepada "rasmi@blablabla.edu.my". TETAPI! Tetapi CB termaki pulak jabatan yang sepatutnya menguruskan logistik ICT di tempat CB berkerja itu dengan mengatakan mereka tak buat kerja (secara sinis). Sudah lah tu, CB siap forward kepada bos besar serta ketua-ketua jabatan. OOppsss... Ok, OK, CB tau kadang-kadang CB ni bersifat puaka.



Maka kecohlah satu tempat kerja pasal email CB yang tak sayang mulut itu. CB diserang (secara maya) oleh orang-orang di jabatan terbabit. Email CB diselongkar oleh mereka dan sebagainya. Maka kantoi lah pasal CB mengumpat bos besar! Haiyoo!! Ada juga yang hantar email memberi nasihat kepada CB agar lebih berhemat dalam menegur, kerana masyarakat kita mudah melenting apabila ditegur. Apatah lagi apabila ditegur secara sinis oleh pekerja junior bawahan macam CB ini. Tak kah mereka rasa terhina? Kaann...


Selapas kejadian itu, CB rasa amatlah bersalah karena telah mencetuskan huru-hara. CB rasa bersalah sebab ketua di jabatan terbabit bolehlah dikatakan agak rapat dengan CB. Mulut CB ni bolehlah dikatakan agak setaraf longkang juga. Tapi kemudian CB minta maaf kepada semua. Selesai.


Kisah 2:
Apakah CB yang bodoh kerana tidak belajar daripada pengalaman? Kisah kedua ini lebih kurang sahaja konsepnya. Tapi kali ini berkenaan Yahoo! Group dan forwarded emails. CB sebenarnya sangat benci apabila kita menerima forwarded emails yang terang-terangan adalah HOAX, yang sengaja direka-reka bagi menimbulkan sensasi dan kontroversi. Contohnya email pasal ramalan tsunami pada 22 July 2009, Bill Gates akan bagi upah duit kalau kita forward emails, sejadah duduk, manusia disumpah menjadi ikan sebab menderhaka kepada ibu dan sebagainya.


Apa yang CB marah dan kecewa apabila mereka terus-terusan memanjangkan email tersebut kepada semua walhal benda tu merapu dan palsu. Lagi-lagi di dalam group yang CB rasa dianggotai oleh mereka yang tinggi intelektualnya. Tetapi pada hemat CB, benda tu memang menjengkelkan dan SAMPAH! Junk!


Jadi CB pun ambil keputusan untuk menghantar email kepada semua ahli group berkenaan ketidakpuasan hati CB. Dan macam biasalah, mesti ada ayat-ayat laser yang pedas CB hamburkan dan juga justifikasi mengapa CB tak suka diforwardkan dengan email-email yang sebegitu rupa.


Tapi, CB silap. Cb ingatkan group yang CB join tu merupakan group rasmi dan formal. Rupa-rupanya tak lebih daripada group suka-suka yang diwujudkan untuk merapatkan hubungan sesama ahli, yang nampaknya CB tak layak pun menjadi ahli. Ada yang menunjukkan jalan keluar (leave group button), ada yang mempersoalkan samada CB percaya qada dan qadar, syurga neraka dan sebagainya (sejadah berdiri) dan ada yang masih percaya ramalan tsunami itu benar, mereka risaukan keadaan sanak saudara di Malaysia yang mungkin terancam nyawanya. For god sake! Can you please google "22 july tsunami"? And you will find the truth! Sigh...


Jalan keluar sudah ditunjukkan, jadi CB terus lah "leave group" itu. Tetapi hati CB berasa berat dan kecewa. Kecewa sebab CB buatkan mereka marah dan mempersoalkan siapa yang "promote" sebagai ahli group. Tentulah orang itu rapat dengan CB, baik dengan CB. Jadi CB rasa bersalah.


Hish, CB bencilah rasa bersalah ni! Ada tak cara menghilangkan rasa yang dibenci ini? Jadi CB ambil kesempatan ini dengan minta maaf pada Puan Hisfazillah Saari sebab beliaulah yang "promote" CB masuk group itu. Kalau Puan Hisfazilah kecewa dengan CB, CB mintak maaf.

p/s:
1. Untuk Kisah 1, selepas kes email CB tu, barulah jabatan tersebut terhegeh-hegeh memberikan tunjuk ajar (yang sepatutnya dilakukan lama dulu) kepada semua kakitangan mengenai cara menguruskan spam emails dan sebagainya. Improvement!


2. Update Kisah 2: CB terharu sebab Puan Hisfazillah memberikan back up baekk punya kat CB. Nyaris CB menangis di lab (kantoi melagha di lab) membaca email Puan Hisfazillah itu. Tapi CB tak tahulah apa yang terjadi dalam group tu sekarang, sebab CB dah tak jadi ahli lagi.


3. Kejadian ni bolehlah diibaratkan seperti mengalihkan batu di dasar gelas yang berkeladak. Sedikit sebanyak, keladak itu akan mengeruhkan air didalamnya apabila batu itu beralih, tetapi lama kelamaan, ianya akan kembali jernih. Walaubagaimanapun, tak bolehlah alih batu itu dengan kasar (sepertimana yang CB buat ni), sebab ianya akan menjadi sangat keruh dan sukar untuk jernih semula. Tapi, apakah kita akan biarkan batu itu disitu demi kerana untuk mengelakkan air menjadi keruh? Walaupun kita tahu, batu itu akan terus menjadi masalah? Tidak buat CB.


4. Namun cara yang lebih diplomatik adalah dengan mengamalkan konsep menarik rambut di dalam tepung. Rambut tak putus, tepung tak berselerak. Tapi berkurun-kurunlah baru selesai masalah.



Cubit-Cubit Manja,


2 comments:

~~DucKneSs~~ said...

sometimes,people dont like to be shown their wrong-doings..tambah2 our people..tapi aku rasa lebih baek kita menegur kalau kita rasa benda tu salah, n kita tak suka..jangan rasa bersalah,tapi tak salah untuk belajar 'd art of menegur'..aku pon tgh belajar..hahhaa

Cik Benang said...

Nanti kau buatlah entry pasal "The Art of Menegur" ni, ek. ;))