Monday, December 28, 2009

Antara Avatar dan Bas Henti-Henti

Uish, lama betul tak update blog. Tak ade idea lah nak tulis apa. Lebih separuh daripada jisim otak sudah di gunakan untuk proses pemerahan berkala. Ye lah, sekarang ni tengan tulis thesis. (Walaupun tak siap-siap, bencilah.).

Macam ni, tadi CB tengah basuh pinggan lepas makan malam  berlaukkan salmon dengan sos dill serta tidak lupa disertakan sekali cili potong. Tapi sejak guna beras pandan ni, nasi yang dimasak agak lembik, seakan-akan beras pulut! Memang menjijikkan. Masa sedang tekun basuh pinggan periuk segala tu tiba-tiba terfikir pasal kejadian di CineMec, selepas nonton Avatar. Filem termahal abad ini.

Oh, Pandora memang cantik. Bunga-bunga yang glow-in-the-dark, haiwan yang pelik dan sebagainya. Dalam pada itu, CB sempat berfikir "mesti seronok jika boleh ambil sampel nematodes di situ. Mesti banyak spesies baru." Sungguh membosankan bila fikiran itu datang tiba-tiba ketika waktu berhibur.


Cantik ke tidak spek itu? Channel tahu?


Jalan cerita yang terlalu cliche', sudah boleh di agak bila akan membelok ke kiri, bila akan ke kanan. Tiada apa yang baru dan segar selain daripada kesak khas (yang menelan kos terbesar) yang memang lah menarik dan canggih.

Apa yang CB nak kongsi disini bukanlah mengenai Avatar, semua orang boleh lihat dan nilai sendiri. Masing-masing akan punya pendapat dan pandangan berbeza. Tetapi ini mengenai Mak Cik Pemandu Dengan Basnya. Selesai menonton filem itu, jam menunjukkan pukul 12.25 tengah malam. Lebih kurang 8 minit macam tu, sebuah bas berhenti. Bas terakhir malam tu.

CB: Bornsesteeg please. Eh, mana pulak duit aku ni...
Mak Cik: .......
CB: (Alamak, hilang pulak duit aku ni. Hanjeng sangat).

Kawan CB: It's OK, I'll pay.

Seraya menguhulurkan sekeping note EUR20. Dengan kekwatnya Mak Cik itu menundingkan jari kepada notis yang tertera "Duit dengan nilai lebih EUR20 tidak diterima". CB agak-agak je lah, sebab dia tulis bahasa Dutch.

Kami berdua kaget, cemas. Kawan CB cuba menanya penumpang lain jika ada yang sudi menukar not EUR20 itu. CB tanya lah Mak Cik itu, "what could I do?". Dia boleh sekadar menjuihkan bibir dan mengangkat bahu.

Masa tu kami memang dah kehilangan punca. Takkan lah kami kena keluar daripada bas tu dan berjalan kaki pulang ke rumah. Dengan salji yang tebal dan suhu -2C! Tambahan pula, itu merupakan bas terakhir. Kami buntu.

Dengan semangat christmas (konon-konon lah), seorang lelaki tiba-tiba bersetuju membayar tiket kami berdua. Malu memang lah malu, tapi apa boleh buat? Tak kan lah CB nak berjalan kaki pulang. Silap silap, boleh kena pneunomia nanti. Atas jasa dan belas ihsan lelaki itu, kami berdua pulang ke sarang dengan selamat.

Tapi CB tetap tak puas hati. Apa yang Mak Cik tu fikir? Mengarahkan kami keluar daripada bas dan berjalan pulang? Dalam cuaca yang sejuk menusuk tulang itu? Jika jaraknya dekat, memang kami tak kisah. Teksi pula memang sukar diperolehi di kawasan itu. Tambahan pula sudah tengah malam!

Jika benar Mak Cik itu memang mahu menolong, dia dengan senang boleh menukarkan duit EUR20 itu. Selepas dia mengecop tiket lelaki itu, dipersoalkan lagi bagaimana jika ada yang datang memeriksa? Sebab lelaki itu akan turun 2 perhentian sebelum CB. Tapi permasalahannya, tidak pernah seumur hidup ada orang yang memeriksa tiket! Sudah larut malam pula tu. Nampak sangat Mak Cik itu tidak mahu kami menaiki bas tersebut. CB berangan-angan Mak Cik tu cakap "Hei sundal, kalau kau tu takde duit, buat-buat lah takde duit. Dah lah aku ni penat bawak bas sehari suntuk. Kalau aku tinggal kau kat sini, ada jugak hiburan untuk aku malam ni, Hahahaha!!".

CB tak pernah mengalami perkara yang sebegini sebelum ni. Biasanya pemandu bas lebih bertoleransi terhadap penumpang. Apa pun, CB ucapkan ribuan terima kasih yang baik hati itu. We wish you a merry christmas.

1 comment:

~~DucKneSs~~ said...

hahhaha..otak ko mmg amat kretif kalo bab nk membaca pikiran orang..

kudos to u..