Saturday, March 27, 2010

Kisah Multicultural: Let me do the dishes

Sejak kecil, mak CB ajar basuh pinggan periuk belanga ikut budaya melayu. Cara dia mudah saja, basahkan pinggan, kalau berminyak sangat siram dengan air panas. Lepas tu letak sabun. Jenama tak tentu, ikut mood. Kalau tak sempat nak beli, sabuh basuh baju (Ekonomi Handalan) pun kira halal. Hahaha...

Auw, u ols! Tak baik taw ambik gambar mak candid! Asal gelang kaki mak meletops sudeh...

Lepas sental-sental sikit, mak ajar kenalah bilas sampai bersih. As a quality control, pastikan bunyik "shriek" gitu bila calit guna jari. Kalau masih ala-ala soapy or oily tu, sila bilas lagi. Sampai berbunyi. Itu yang CB amalkan sepanjang umur CB 17 tahun ni. (Tuu dia, sweet 17 katanya!). Tapi bila dah terdampar kat Negara Tanah Rata Sekebun Bunga ni, lain pulak ceritanya.

Standard of Procedure (SOP):
1. Sila campak semua pinggan, sudu. garfu, cawan dan segala-gala nya ke dalam sinki.
2. Masukkan sabun sesedap rasa ke dalam sinki tersebut.
3. Penuhkan sinki dengan air panas berasap. Anggaran 75-80C
4. Sental
5. Lap hingga kering.

CB termiss satu step; bilas. dimanakah konsep ke 5 iaitu "Kebilasan terhadap pinggan dan mangkuk"? CB hanya mampu ternganga dan tergelak sendiri je tengok diorang lap pinggan yang penuh berbuih dan bersabun tu.
 Sebelum panaskan minyak, sila masukkan buih sabun barang segenggam dua.

Mak aih, nasib baik CB dah pelahap habis makanan tu tadi. Patutlah sedap, berperisa sabun rupanya ayam aku makan tadi.

OhSoRandom: Buruklah layout blog CB ni, tak sevogue tuannya! Macam mana nak buat kasi cantik eh? 

 Dari kiri; Annemiek, Berenice and Lotte

 Dari kiri: Huib, Annemiek and half of Berenice

Sashay, away.

3 comments:

~~DucKneSs~~ said...

hahahha..ceria beno layout bru nih..tp cm xkena ngn u jek..i think u need mo elegant layout la..

huish..xkan bersabun2 trus derang lap..chitt..xlalu den..patut la mulut CB skang makin wangi yek..makan sabun upenye.hahah

Cik Benang said...

Tu lah kan, tapi x de yang menarik. Nanti CB carik lagi. Bukan saje wangi, melaser pun makin lancar. Lidah pun slalu tergelincir. OOppss..

~~DucKneSs~~ said...

hahahha..sila kontrol tahap gelinciran lidah tu okeh..hehhehe..u xseswai kalo u laser sgt..dah xshantek nanti..