Sunday, May 23, 2010

OhSoRandom: Wanita tua itu

CB ni walaupun kalau tengok dari luaran memanglah gagah berani bak Badang kaann... Tapi sebenarnya  dalam ni, memang banyak titik lemah (soft spots). Salah satu daripadanya bila tengok orang tua terutamanya perempuan. Hujung minggu baru ni, CB pergi ke Jordang, lawat Ratu Rania yang cantik tu. Kami memang kawan baik. Terima kasih lah kat Ratu Rania sebab bagi layanan yang memang kelas pertama. Memang seronok beli belah di Jordang. Sementara tunggu ayah datang ambil, CB jalan-jalan lah kat terminal tu kaann...


Tetiba mata ini terpandang wanita tua itu...
Kedut seribu wajahnya bak naskah yang terkandung seribu satu cerita dan kisah hidup namun tak siapa baca. Langkahnya perlahan dan longlai, umpama perlahannya masa berlalu tika itu.
Tangan tua itu gigih menggenggam, sekantung beg berisi bungkusan nasi untuk dijual.
Tiada garis senyum terukir.
Keningnya rapat, berfikir barang kali.
Berfikir bagaimana mahu meneruskan hidup di hari esok, mungkin.


Masa tu CB rasa sebak sangat, tiba-tiba CB teringat kat mak. Sebab mak pun pernah jual nasi lemak menyara kami adik beradi. Masih ingat lagi bila mana waktu tu, pukul 12 tengah malam kadang-kadang tak tidur lagi, lepas tu pukul 3 pagi dah nak kena bangun. Nasi tu pulak belum tentu habis, mana nak tolak lagi 30% tuan punya kedai syer. Sebab tu lah, bila CB dapat je kerja, terus CB niat sebahagian nak bagi kat mak dan ayah.


CB rasa, diorang ni sepatutnya tak payah kerja dah. Duduk je kat rumah, buat lah apa nak buat pun, tapi jangan kerja berat-berat.


Sama jugak macam makcik tu, kenapa dia nak susah-susah kerja (waktu tu dah pukul 11.30pm)? Tak ada anak ke? Kalau tak ada anak, CB tak boleh nak cakap apa lah kan. Kalau ada anak? Takkan lah anak dia sanggup tengok mak dia kerja macam tu? Lagi-lagi kalau yang dah tua bangka tapi sibuk main dadah, merempit dan sebagainya. Tak ada perasaan ke hah?


Masa wanita tua tu lalu melepasi CB, CB toleh belakang, berhenti dan perhatikan setiap langkahnya. Hati masa tu sebak sangat, rasa macam nak nangis pun ada. Sedihnye...


Buat anak-anak di luar sana, setiap bulan tu hulur-hulur lah sikit untuk mak ayah. Tak payah banyak pun, sekadar untuk buat berkat duit gaji... Tak ada maknanya dapat gaji RM16,000.00 sebulan macam orang tu, tapi nak bagi RM100.00 kat mak ayah sebulan pun sakit... So how?


Sedar-sedar lah sikit, kalau tak kerana mak ayah dan doa mereka, tak ada nye awak wujud dan hidup senang kat dunia ni.


Sashay away,

7 comments:

Cinta Madu said...

alah, sedihnya. kenapa cb x beli nasi yang makcik tu jual? ;(

Ummu Sidrah said...

Yang part last tu, mu bleber ke piyer??

~~DucKneSs~~ said...

ha'ah..sokong..aku pon xleh tgk mereka wt kije cmtu..satu masa tu, kat McD, ada uncle ni, baya2 Abah, kna angkat tray n bersihkan meja..sedey lak tetiap kali tgk..

kalo pencen kang, nk suh derang dok je umah diam2..xyah wt kije2 dah..

Cik Benang said...

@Cinta Madu: Ha'ah lah kan... Lupa pulak. Sedih sgt time tu. Hihi...

@Ummu: Mu terase ke? Hahaha...

@Duckness: Bagusnye... anak sape lah ni.

aiXat.MR said...

ish ish..
menitis air mata i u olss..

Cik Benang said...

Carut lah tuuu...

Ummu Sidrah said...

Idok ler terasa...sbb aku pom dok kijer lagi..mana la nak dapek rm10k monthly..