Wednesday, July 21, 2010

Meroyan: Surat Cinta Abang Polis. Siri 2


Alamak, not again!


Tolong berhenti, matikan enjin motor ye.
Lesen?



CB tergopoh-gapah membuka dompet.

Nah.
Eh jap, saya rasa kita pernah jumpa. Bukan awak ke yang saman saya kat Masjid Kristal dulu?


Ye ke? (sambil buat bodoh). Dah tu awak nak buat apa? Ni, topi keledar awak tak ikat ketat tu. Saya terpaksa saman.


Oh, sekarang ni awak nak saman saya atas kesalahan tak ikat topi keledar ketat? Saya pakai topi keledar lah, saya ada lesen memandu. Atau awak nak tengok cukai jalan? Saya boleh tunjuk. Tak pernah pulak saya dengar tak ikat topi keledar ketat sampai terjelir lidah adalah satu kesalahan. Encik jangan macam-macam.


Eh, awak jangan kurang ajar, eh.


Kurang ajar? Apa yang kurang ajarnya. Saya cakap saja. Ataupun awak nak saman saya sekeping lagi sebab saya berlaku kurang sopan dengan penguatkuasa undang-undang?


Matanya tajam merenung CB. Terdetik juga rasa takut di hati, namun CB gagahkan jua untuk bersuara.


Tolong lah encik, kalau ye pun nak cari makan, takkan lah jalan kampung macam ni pun nak saman. Lagipun ni jalan kecil je, macam denai-denai kat hutan tu ha. Bezanya, jalan ni berturap. Orang-orang tua je yang lalu ikut jalan ni nak pergi masjid. Please lah! Takde ke kesalahan lain encik nak saman saya ni? Macam terlebih cun ke, terlebih seksi sehingga mengganggu ketenteraman awam ke. Kreatif sikit boleh tak?


Hei! Kau jangan berlagak. Aku bawak kau ke balai, sumbat kau dalam lokap baru kau nak diam mulut kau tu? Baru ada lesen L, bising pulak kau!


"Eh, encik ingat dengan ugut-ugut saya macam tu saya takut ke? Tambahan pula encik telah melakukan kesalahan tatabahasa kerana ada enam perkatan "kau" dalam ayat tersebut. Kalau encik tangkap saya, saya boleh saman tahu. Hurm.. silap-silap haribulan encik yang kena gantung kerja. Menyalahgunakan kuasa. Baru ada tiga calit, dah nak sumbat-sumbat orang masuk lokap. Entah-entah calit pinjam", balas CB dengan muka meluat sambil menggentel rambut yang tak berapa nak mengurai.


Sebaik sahaja CB menuturkan kata-kata tersebut, polis muda tersebut terus menarik tangan CB dan dihumbannya CB ke tanah. Dengan dada menyentuh bumi, dikilasnya tangan CB lalu digari ketat. Tiada apa yang mampu CB lakukan kecuali menjerit meminta tolong dengan penuh kecantikan. *sempat lagi nih!


Diheretnya CB tanpa belas kasihan. Meskipun diri ini cuba melawan, namun kekuatan polis muda yang berbadan kekar (pitam!) tersebut adalah terlalu kuat untuk ditandingi. Dengan penuh kekuatan yang belaiu ada, CB cuba dihumban masuk ke dalam kereta peronda, dan saat itu kepala CB terhantuk pada pintu kereta itu. Kesakitannya tidak tertanggung lagi. Lalu CB menjerit sekuat hati.

Ooouuuccchhhh!!!! Sakit lah sundels!

Tiba-tiba CB merasakan suasana  bertukar, kenapa CB berada di atas lantai bilik sendiri? Hah? Apa yang telah berlaku. CB pening, kaget.


Lantas tangan ini meraba-raba mencari jam tangan. Jarum jam menunjukkan pukul 7.30 malam. Azan maghrib berkumandang. Astaghfirullahalazim... Mimpi rupanya. Itulah, tidur petang lagi!

Hihihi... Jangan marah! CB larik dulu naaa..

Saturday, July 17, 2010

Kisah Multicultural: Kopi Jantan vs. Espresso

KisahMultiCultural: Kopi Jantan vs. Espresso

Ish... Lamanya tak tulis entri baru. Takder idea lah u ols, lagipun kebelakangan ni emosi dan jati diri CB tak stabil dok teringatkan thesis yang tak siap-siap ditulis. Kadang-kadang terasa macam hidup CB ni dikawal oleh nafsu malas yang ekstrem. Tak termampu diri ini mengawal nafsu sendiri. Aihhh... Jannah pun dah declare dirinya selesai berMaster! *lari 100m berpagar sambil bawak pisau tajam.

Walaupun bagaimanapun, entri ni bukan nak cerita pasal kehidupan CB yang miserable ni. Tapi pasal satu insiden antara Mika, Zsizsi dan ratu hari ini dan selamanya, CB! Ombak!!!

Hari tu masa baru balik dari Malaysia, CB adalah beli kopi Hai Peng yang begitu terkenal di Kemaman tu. Biasalah barang baru, teruja. Jadi hari-harilah CB minum kopi tu. Walaupun sebenarnya bukanlah hantu kopi. Tapi memang sedap u ols!

Satu hari tu sekali, Mika dengan Zszsi masuk dalam bilik masa CB tengah bancuh kopi. Macam biasalah kan, masukkan kopi serbuk tu, air panas dan gula dalam jug besar. Pastu kacau-kacau dengan senduk nasi. Satu jug ni kiranya stok untuk 2-3 hari lah kan. Malas u ols nak buat setiap pagi. Aku ni bukanlah suka sangat bangun pagi. Kalau kelas pukul 8, pukul 7.30 baru nak bangun. Keji ke tidak? Keji ke tidak? Keji ke tidak? Dalam hati kononnya nak bangga lah kan kalau dia bau aroma kopi terbaik Kemaman yang harum semerbak ni. Mesti depa kagum dengan kopi Malaysia yang kellas ni.

Sambil buat, sambil borak dengan depa. Tiba-tiba si Zsizsi perempuan Hungary tu tanya CB sambil gelak.

Kenapa u ols buat kopi macam tu?

Hah? Kenapa? Manalah aku tahu. Dah mak aku ajar buat kopi macam ni.

Pastu dia dengan Mika gelak besar. Hanjeng betul. Lawak sangat ke tengok CB bancuh kopi guna sudip kayu?

Dua tiga hari lepas tu Mika ajak CB lepak bilik dia. Masa tu dia tengah buat kopi a la Italiano lah kononnya! Siap Ada satu alat khas (brewer) besi yang dipanaskan atas dapur, pastu dapat lah satu cawan kecil. Profesional lah kononnya!

Patutlah dia gelakkan CB, kampung sangat ke teknik pembancuhan kopi tu? Tapi mana aci, yang CB buat tu kopi kampung, yang Mika brew tu espresso! Out of my league u ols!! Aku sabotaj dia minum Kopi Jantan baru tahu! Choy!! Lepas tu tak buat dah kopi. Kecik hati lah kononnya!

P/s: banyak pulak perkataan "kononnya" hari ni ek.