Saturday, August 27, 2011

KisahMulticutltural: Kening Zet Zet

Astaghfirullahalazim... Patutlah.


Baru sekarang CB tahu.


Memang dah jadi tabiat, kalau jumpa stanger ke kebiasaannya mesti senyum. Tu pun kalau muka dia layak disedekahkan senyuman la. Kalau muka macam hanjeng kurr tak kuasa lah kan. Tak cukup senyuman, CB akan bermurah hati memberi bonus sedekah dengan mengangkat kedua-dua kening.
Konon-konon teruja lah kaann...


Semalam CB berborak-borak dengan seorang ni, CB angkat lah kening sambil berborak. Almaklumlah, kalau dan gedik tu, penuh la dengan facial expression kaann... Maka angkat kening bukanlah sesuatu yang baru dalam kehidupan seorang diva gedik.


Then dia cakap kat CB:


"Are you flirting with me?"


"What??? Hell nooo!"


Hell no, y'alls!

Lepas tu, tak pasal-pasal pulak dia gelak. Masa tu CB dah pegang parang dalam baju, sebab takut dibuatnya kawan tu datang sawan buih kann...

"What made you think so?"

"Because of your eyebrows. Rising eyebrows, it means flirting!"

"Motifffffff!"

Ohhhh... patutlah selama ni ramai wanita yang takut nak dekat dengan CB. Diorang bimbang CB rogol diorang rupanya.

Urgghh... tolong lah. Cantek ker??

Lepas ni akan berlatih untuk tidak menaikkan kening apabila senyum. Choy!

Shashay away,
CB si Benang Basah yang selalu disalahertikan kerana tak faham budaya.

Tuesday, August 16, 2011

TadikaKEMAS: Nirmala Bonat Tak Makan Imedeen

Dah empat bulan rupanya CB kat tadika ni. Rasa macam baru sebulanPelik jugakorang kata kalau kita tengah berseronokmengilai macam vinatangmaka masa akan berlari macam Ikhmal Hisham dikejar biawak kat jalan belakang universiti.Tapi sebaliknya kalau bermuram durjaseumpama pungguk rindukan bulan yang asyik curang dengan awan je, masa akan merangkak ala-ala anak-anak Somalia kebuluran yang setiapbsaat mengucap sebab tak tahu bila malaikat nak cabut nyawa.Mungkin juga CB dah sedikit mereng dan sewelJadi tak boleh bezakan antara hilaian vinatang atau pungguk yang horny melihat aweknya Si Bulan curang dengan balak kekar, Sang AwanApa-apa je lah.


Tadi CB baru je lepas habis mesyuarat dengan penyelia projek kat siniJannice Dickinson dan Tyra Banks. Soalan pertama yang Jannice tanya:


"How is your motivation level?"


Memandangkan sejak dua menjak ni CB memang mengalami tekanan perasaanenggan dan malas nak pergi kerjaJadi CB ambil keputusan untuk berterus-terangLagipun soalan yang Jannice tanya tu memang kena pada masanya.


"To be honest with you, my motivation level is rather low at this moment. As low as Dow Jones index recentlydah tak minat buat kerja-kerja modelling ni semua.".


Habis je ayat tu CB ungkapkanmaka Jannice dan Tyra pun bertalu-talu menasihat dan juga memberi rasionalisasi kenapa CB harus kekal bersemangat. Si Tyra siap memberikan contoh pasal anak dia (apa tah namaZabedahSumaiyah?Ooo... Chloe.) yang bersemangat untuk belajar naik basikal tanpa roda tepiDia kata


"You have to find the spark to ignite your interest and to keep you going"


sambil menyudahkan ayat dengan mengumumkan anak dia dah pandai naik basikalCehbangga lah konon. CB pun tak tahu apa kaitan budak perempuan blonde belajar naik basikal dengan kes supermodel rambut hitam berkilat mayang mengurai macam CB. Apa yang Tyra cuba buktikan? TapiCB tetap tepuk tangan dan buat tarian ngajat sebagai tanda kegembiraan untuk Tyra. CB tak kisah Tyra dan Jannice tengok CB sambil menganga mulutsebab itu cara CB meraikan kegembiraan orang lainKalau CB bergembira untuk diri sendiri, CB akan melakukan sujud syukur.


Jannice cakap


"plase, tell me how and what could we to motivate you?"


lantas CB balas


"I personally believe that this matter of motivation is only solvable by oneself. Me".


Sambil menutup mata dan membayangkan CB tengah dalam peringkat akhir Pertandingan Ratu Kebaya Emiriah Arab BersatuMasalah minat ni berpunca dari dalam diriBukan macam masalah wanita kegersangan dan Jannice bolehlah tanya


"how could we help"


maka CB boleh balas


"you can supply me with one hot looking guy each day until further notice"


then masalah akan selesai. Tapi kalau ada hot looking guy bekerja sama-sama di makmalmungkin akanmembantu. Hal lain.


Bila tiba saat macam ni, CB salahkan diri sendiri kerana mungkin tersilap pilih bidangKalau dulu masa nak masuk universiti buat sarjana mudacikgu kaunselingkawan-kawanibu bapatukang masak asrama cakap "jangan silap pilih bidang". Ramai orang kata modelling ni sangat-sangat mencabar dan susahMasa ni lah kita akan menangis mengalahkan tengok lakonan Fazura sebagai Citra dalam cerita apa tah kat TV3 tu. (rancangan kegemaran Miss Fiona at this moment. Acu bercakap je, konsep Fazurabuka mulutje, konsep Azizah Mahzan."Citra sepatutnya pulang dengancivil lllaw (tekankan perkataan law sambil kepit suarabukanbsyariah llaw (sekali lagitekankan perkataan law sambilmulut sedikit menganga seperti burung nuri)).


Maka pemilihan tajuk dan bidang yang betul-memang-benar-serius-berminat adalah mutlak keutamaannya. Contoh macam buat tatu kat dahi. (jahil sangat contoh ko kann). Sekali kita tatukan dahiselamanyalah benda tu kat situ. Jadi kenalah pilih konsep tatu yang betul-betul kita percaya (bukan rasa. Ada bezanyamenarikTatu yang akan buat kita kata


"Hey, I can happily live with it"


dan bukan


"hey, I think its ok. I can live with it, I guess".


Lepas habis kursus kat Elite Modelling Agency Barcelona tahun lepas, CB kata kat diri sendiri


"I will never ever come back to this agency again",


tapi kata-kata tu lah yangmengajar CB bahawa satu lagi ungkapan lain "never say never" adalah sentiasa relevanSebagaimana aturan dunia, CB terdampar lagi di siniBidang yang tidaklah CB betul-memang-benar-serius-berminatPada saat membaca proposal,masa tu masih lagi di Tanah Pecah Ketubanlevel minat adalah 5 daripada 10. Jadi CB fikirmungkin dah sampai sana dan dah mula buat akan bertambah minat. Ada betulnya dan ada juga yang tak betulnya. Kerana sesampai je kat siniterdetik di hati bahawa "aku tak minat sangat benda ni". Apabila dan sampai di sinisegala-galanya adalah sudah terlambat.


Jadi bila kita buat benda yang kita tak minatnatijahnya macam ni lahPerasaan malasresahbersalahtertekan dan sebagainyaSekarang ni kalau kat ofismemang CB rasa sangat-sangat benci melihat nama dan wajah sendiri terpampang kat papan kenyataan. CB rasa sangat tak berguna dan semua orang dalam lab tu bencikan CB sebab CB malasbdan tak sesemangat mereka.


Lumrah manusiaakan cenderung untuk lari daripada menghadapi masalahSelalu merasakan


"I will perform better somewhere else, in other field".


Sekali lagiada benar dan ada tak benarnyaDalam entri lepas, CB dah cakap tak nak lari lagiAkan anggap ni sebagai cabaran kerana CB percaya


"the strongest person in this universe is not someone who can lift the whole Everest single-handedly, but the one who can lift a mountain of obstacles in his/her life in order to get through".


Memupuk minat bukanlah segunung halangan,bmalah hanya bonggol jalan-jalan kampung buatan sendiri sebab tak nak bagi mat rempit merempit depan rumah. Tapi CB bukan mat rempit. CB lebih suka membonceng sambil peluk mat rempit dari belakangKalau boroi sikit-sikit seronok jugakSeksiApakah CB bohsia? *melihat diri sendiri dalambcermin sambil mulut sedikit menganga seperti burung nuri.


Masalah hilang minat juga disebabkan oleh faktor persekitaranCB tak bercakap mana dengan rakan-rakan satu pejabatTak tahu kenapaJadi CB tak ada kawan di pejabatBosanKeseorangan. How I wish my besties are with me.Tapi semua tu mustahil.


CB dah buat temu janji dengan pakar psikologi dan harapbeliau akan dapat membantu memberi idea untuk menjadilebih baik.


Di saat akhir perbincangan CB cakap kat Tyra dan Jannice


"Betchez, I am very glad that we had this conversationI feel a bit better now".


Serentak Tyra dan Jannice balas


"No problem y'all"


dalam pelat-pelat nigga. CB bersyukur sebab dapat penyelia macam merekaSangat memahamitabahtegar dan gigih melayan karenah CB. Mungkin benar kata Hommerson,


"you are pain in the ass".


Kalau di tempat lain, mungkin cerita hari ini akanvmenjadi lain. Mungkin akan menjadi cerita sadis seperti kes Nirmala Bonat diseterika mukanya sebab majikan dia kata kulit Nirmala Bonat berkedut macam kain sutera tak gosokJadi majikan Nirmala Bonat tolong cuba seterika muka Nirmala Bonat. Tapi majikan Nirmala Bonat tak tahukulit Nirmala Bonat berkedut sebab dia tak makan Imedeenspirulina dan multivatimin macam Miss Fiona.


"Citra sepatutnya pulang dengan civil llawbukan syariahllaw", ulang Miss Fiona dalam perjalanan berbasikal ke sekolah.


Shashay away.

CB si Benang Basah yang sedikit sedih tapi penuh kesedaran.

Wednesday, August 10, 2011

GedikLahKo: Puisi Feeling2 Usman Awang

Seringkali,

Aku lah pungguk
Bulannya dicuri awan lantas terduduk terjelepuk
Hanya mampu tunduk
Menanti besar dan kelamnya nimbus, dihembus bayu ke ufuk

Selalu,

Aku lah melati
Melambai hiba bunga terbang pergi
Menjadi milik gelap hitam tanah di bumi
Entah bila akan melewati lagi
Untuk merawat atau menggores hati

Saban,

Aku lah insan
Yang tangannya menggapai awan
Tapi lepas di genggaman
Mara ke selatan, menjadi titis hujan
Hilang diresapi lautan

Lantas,

Aku marahkan awan
Kenapa memayung bulan
Biarkan dia bersendirian
Untuk aku tatapkan

Lantas,

Aku bencikan bumi
Jangan disambut bunga seri
Izinkan ia terus di sisi
Buat menemani hati

Lantas,

Aku dengkikan lautan
Yang tanpa silu merangkul titis hujan
Menghilangkannya dari pandangan
Mencarinya aku kelemasan

Akulah pungguk
Akulah melati
Akulah insan
Yang terus tunduk dan membenci awan
Yang terus menanti dan mendedami bumi
Yang terus mencari awan dan mendengki lautan

Namun,

Aku cuba menjadi pungguk
Yang menyedari tiada erti tunduk
Kerana bulan itu bukan disitu
Untuk terbang bersamaku
Masih ada bintang
Yang sudi bergemerlapan

Namun,

Aku cuba menjadi melati
Yang tahu hukum di bumi
Terbangnya bunga pergi dari tangkai hati
Bukan membenci tetapi peraturan illahi
Masih ada sisa wangi
Menghidupkan seri

Namun,

Aku cuba menjadi insan
Yang belajar untuk berhenti merobek lautan
Mencari awan
Beralaskan jejari
Tetapi menggunakan hati
Mengerti bahawa disitu pilihannya awan
Untuk menari... bersama karang dan ikan
Setelah lama di kayangan, berseorangan.